Inspiraatiota maailmaa tutkivilta naisilta naisille – tiedostavamman ja kauniimman maailman puolesta!

  • seikkailun-terveysvaikutukset.jpg
  • adventure.jpg
  • Nimetön-suunnittelumalli.jpg

Onko uusissa elämyksissä ja seikkailussa avaimet ikuiseen nuoruuteen?

by

Millaisia seikkailemisen hyödyt tutkimusten mukaan ovat, ja miten voit ehkä jo tänään lisätä vähän omaa hyvinvointiasi samoilemalla tuntemattoman puolelle?

Seikkaileminen, eli oman mukavuusalueen ylittäminen ja uuden kokeminen, hyödyttää monin eri tavoin. Hyödyt näkyvät yhtä lailla yksilötasolla kuin parhaassa tapauksessa myös yhteiskunnallisesti, meidän kaikkien elämänlaadun paranemisena. Toisaalta seikkailemisen ei tarvitse merkitä ihmiskuntaa tai omaa elämää kertaheitolla mullistavia tekoja ja matkoja. Pieni arkipäivän tai vapaa-ajan seikkailu riittää tekemään elämästä vähän luovempaa ja spontaanimpaa. Ja sillä on yllättäviäkin terveysvaikutuksia.

IMG_20170221_065137

Seikkailun terveysvaikutukset

1. Hoksottimet säilyvät pidempään terävinä

Ja tästä on todella tutkimustietoakin olemassa! Massachusetts General Hospitalin tutkijat tarkastelivat viime vuonna parikymppisen tasolla henkisesti säilyneiden vanhusten aivoja. Selvisi, että salaisuus virkeään vanhuuteen piilee tunteisiin kytkeytyvissä aivojen osissa, ei niinkään älyllisten tehtävien ratkomiseen liittyvissä osissa. Tutkimuksesta uutisoi muun muassa The New York Times. Oikeat aivonosat vahvistuvat, kun ihminen menee mukavuusalueensa ulkopuolelle. Toisin sanoen, henkinen ja fyysinen ponnistelu pitävät nupin terässä. Pelkät sudokut tai tuttu lenkkipolku eivät kuitenkaan auta, on säännöllisesti koettava hieman ahdistusta vaativien tehtävien edessä. Seikkailijahengellä on siis annettavaa meille kaikille. Eikä seikkailun tarvitse merkitä Mount Everestille kiipeämistä tai 20 vuoden retkeä sulkeutuneen sademetsäheimon pariin. Se tarkoittaa omien unelmien toteuttamista – niiden, joita on tottunut lykkäämään vaikeuden pelossa. Opettele uusi kieli, aloita kiipeily- tai sukelluskurssi, treenaa polkujuoksukilpailuun tai ryhdy kuorolaulajaksi. Tärkeintä on, ettet jumitu aivoja nakertaviin rutiineihin. Ja muista, että kun tuntuu pahalta, aivosi nauttivat. Saavutuksia voi sitten ilolla muistella skarppina seniorina.

Millainen seikkailu tähän kohtaan sopii?

Kokeile jotakin itsellesi ihan uutta, kuten vaikkapa vapaasukellusta Filippiineillä, aloita surffaamaan ihan Suomessa tai jos oikein villi olet, perusta unelmayrityksesi ja elä unelmaasi.

IMG_2651

2. Fyysinen seikkailu nuorentaa vartaloa

Muun muassa Helsingin Sanomat uutisoi keväällä tutkimustuloksista, joiden mukaan nimenomaan rankka aerobinen intervallitreeni (tunnettu myös nimellä HIIT) paransi lihassolujen toimintaa. Erityisen hyvin kova treeni tehosi senioreihin, mutta myös nuoremmilla se tuotti selvää tulosta solujen työkyvyssä. Seurauksena kuntoilu näytti jopa joissain tapauksissa kumoavan ikääntymisen aiheuttamia muutoksia solujen toiminnassa. Koko tutkimukseen voit tutustua täällä!

Millainen seikkailu tähän kohtaan sopii?

Valmentaudu Huippuvuorten valloitukseen, lähde Boliviaan reippailemaan tai juokse yksin tai juoksuporukoissa ympäri maailmaa.

seikkailun terveysvaikutukset

3. Luonnossa vaeltelu kohentaa henkistä ja fyysistä hyvinvointia

 Jo 20 minuuttia luonnon keskellä lisää elinvoimaisuutta ja laskee verenpainetta. Paras mahdollinen hyöty saavutetaan noin kahdessa tunnissa, ja se kestää useita päiviä. Ärtyneenä ja stressaantuneena kannattaa suunnata metsälenkille, patikoimaan tai retkeilemään, sillä se saa Luontoon.fi-sivuston mukaan suhtautumaan myös kanssaihmisiin myönteisemmin. Liikkuminen luonnossa on lisäksi tutkimusten mukaan reippaampaa ja tuntuu kevyemmältä kuin sisätiloissa, joten kuntokin kohenee kuin huomaamatta. Monimuotoisen luonnon kokeminen voi olla yhteydessä jopa tulehduksellisilta sairauksilta välttymiseen. Toisin sanoen, luonnonläheisyys saattaa vähentää riskiä sairastua astmaan, allergioihin, autoimmuunisairauksiin ja syöpiin. Luontokohteissa kannattaa myös käyttää kameraa, sillä myös luontomaisemat kuvissa parantavat mielialaa, auttavat keskittymään ja voivat jopa auttaa toipumaan sairauksista. Lisäksi kauniit luonto-otokset voivat lisätä luovuutta ja tuotteliaisuutta!

Millainen seikkailu tähän kohtaan sopii? 

Varustaudu retkelle ihan lähiluontoon tai suomalaiseen metsään ja muista ottaa kauniita kuvia. Voit myös ottaa osaa Tampereella kesän mittaan tehtävään kävelytutkimukseen Hatanpään arboretumilla ja parantaa käsitystämme luonnon suotuisasta vaikutuksesta mielen toimintaan!

11722431_10153556226628578_1979671080179268416_o

4. Seikkailu saa näkemään itsessä uusia puolia 

Jos kuvittelet, ettei sinusta ole enää ylittämään itseäsi tai esimerkiksi ympäristön asenteet ja mielipiteet ahdistavat, kokeile vaihtaa hetkeksi maisemaa. Iän myötä ihminen muodostaa ympärilleen eräänlaisen henkisen suojamuurin, joka estää omien asenteiden ja aiempien kokemusten vastaisten vaikutteiden pääsyn pääkopan sisälle. Huonotkin tavat ja tottumukset juurtuvat ja niistä on vaikea päästää irti. Omasta itsestä saattaa olla myös turhan negatiivinen kuva: En minä pysty, jaksa tai osaa. Kyllä osaat ja voit! Ihan uudenlaiset tiedot, taidot ja asenteet löytävät aikuiselle perille vain pitkäkestoisten epäilyä ja negatiivisia tunteita aiheuttavien kokemusten kautta. Kokemukset eivät kuitenkaan saa olla henkisesti murskaavia, vaan niihin on liityttävä myös jotakin tuttua ja ymmärrettävää. Oppiminenhan tapahtuu, kun aivoissa uusi tieto liitetään jo tiedettyyn. Seikkailut ja kokemuksellinen oppiminen ovat siis mitä parhain keino opettaa itselle uutta ja yllättävääkin!

Millainen seikkailu tähän kohtaan sopii? 

Lähde soolomatkalle. Eihän se aina niin mukavaakaan ole, mutta vaikeudet kasvattavat.

seikkailun terveysvaikutukset

5. Tasa-arvoisuus lisääntyy ja samalla mahdollisuudet tutkia ja löytää itsensä kasvavat 

Seikkaillessa voi oppia sinuiksi omien pelkojen kanssa, kokea luonnon puolelta tasavertaista kohtelua, joka ei katso kulkijan ikää, sukupuolta tai asemaa, ja kokee selviävänsä itsenäisesti. Kaikki tämä on perinteisesti kuulunut lähinnä miehille, kuten seikkailut ylipäätään. Luonto saa tuntemaan itsensä siksi naiseksi, joka on, ei siksi, jollaiseksi erilaiset yhteiskunnan paineet pakottavat olemaan. Mitä useampi nainen seikkailee maailmalla omaehtoisesti, sitä vapaampi paikka maailma on.

Millainen seikkailu tähän kohtaan sopii? 

Lähde jälleen kerran soolomatkailemaan!

6. Voit edistää maailmalla ja lähipiirissä omaksumiasi hyviä arvoja 

Tuntematonta tutkiessa kerättyjen kokemusten ja tiedon ei tarvitse jäädä vain sinun itsesi käyttöön. Levitä seikkailun ilosanomaa, minne menetkin. Kulttuurien kunnioittaminen toki kuuluu osaksi hyvää seikkailua ja omaa oppimisprosessia, mutta esimerkiksi avoimuus ja suvaitsevaisuus tuskin missään ovat pahaksi.

Millainen seikkailu tähän kohtaan sopii? 

Opi kriisialueiden oloista, edistä hyvää tarkoittavaa aktivismia ja tue paikallista elämäntyyliä ja eettistä matkailua.

Comments

Kommentit

It's only fair to share...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

Olen seikkaileva toimittaja, koulutukseltani yhteiskuntatieteiden maisteri. Vuorten huiput, itsensä haastaminen ja inspiroivien ihmisten kohtaaminen ovat elämän suola. Jokaisella matkalla on hyvä kasvaa vähän ihmisenä ja maailmankansalaisena.

Vastaa

Your email address will not be published.

*

Latest from Pintaa syvemmältä

Palaa Alkuun