Inspiraatiota maailmaa tutkivilta naisilta naisille – tiedostavamman ja kauniimman maailman puolesta!

poke bowl

Havaijilainen poke bowl – herkku satokauden mukaan

by

Poke bowl on havaijilainen ruoka, jossa pääosassa ovat raaka kala ja sushiriisi. Mutta miksi mennä merta edemmäs kalaan kun makuhermoja hivelevän poke bowlin voi tehdä kotimaisista raaka-aineista aina satokauden mukaan. Suomalainen kvinoa hakkaa kaukomailta rahdatun riisin mennen tullen, sekä eettisyydessä että hiilijalanjäljessä – mausta puhumattakaan.

Punajuuresta saa suussasulavan makean herkun, kun sen paistaa suolakuoressa kokonaisena. Ripaus suolaa ja pippuria mehevöittävät varhaiskaalin. Tofun tilalla voi kokeilla vaikka nyhtöhernettä, jota tosin vielä on kaupoissa harvakseltaan. Nyt kun villiyrtit nousevat maasta, voi sekaan heitellä horsman versoja, ryöpättyä nokkosta ja ketunleipää.

Tämän reseptin pääraaka-aineet ovat kaikki, tofua lukuunottamatta, kotimaisia. Valitsemalla vegaanisen ruokavalion (edes kerran viikossa) ja lähellä tuotettua ruokaa satokauden mukaan, pienennämme hiilijalanjälkeämme merkittävästi.

Resepti: Havaijilainen Poke Bowl vegaanille

Poke bowlin pääraaka-aineet:

  • suomalaista kvinoaa
  • porkkanaa
  • varhaiskaalia
  • tofua (Jalotofu valmistetaan suomessa)
  • salottisipulia
  • punajuurta
  • herneenversoja
  • kevätsipulia
  • (korianteria)
  • (kurkkua)
  • (retiisiä)
  • (ituja)
  • (parsaa paloina)
  • (siitake sieniä)
  • (villiyrttejä)

Lisäksi:

  • soijakastiketta
  • limeä
  • inkivääriä
  • sesamöljyä
  • riisiviinietikkaa
  • kotimaisia kuorittuja hampunsiemeniä
  • kuivattuja chilihiutaleita
  • tuoretta chiliä
  • (tuoretta inkivääriä)

1. Laita punajuuri uuniin. Lämmitä uuni noin 220 asteeseen. Laita pienen uuninkestävän astian pohjalle noin 1cm kerros suolaa ja punajuuri kokonaisena kuorineen suolan päälle. Paahda uunissa reilu tunti tai kunnes haarukka menee läpi. Valmista sillä aikaa muut raaka-aineet. Keitä kvinoa ohjeen mukaan. Suikaloi pala kaalia ohuiksi suikaleiksi ja lisää loraus öljyä sekä ripaus suolaa ja pippuria. Laita tekeytymään jääkaappiin.

2. Suikaloi tai raasta porkkana, pirskottele päälle limemehua ja kuorittuja hampunsiemeniä.

3. Pilko tofu kuutioiksi ja paista rapeaksi

4. Leikkaa salottisipuli neljään osaan, poista kuoret ja paista kunnes pehmenee ja karamellisoituu.

5. Tee sitten kastike:

2rkl limemehua
2rkl soijakastiketta
1 rkl sokeria
n.2tl riisiviinietikkaa
chilihiutaleita
loraus vettä
(raastettua inkivääriä)
kuorittuja hampun-/sesaminsiemeniä

Maista ja lisää vettä, limeä tai soijakastiketta tarvittaessa.

6. Kokoa kulhoon kvinoa, marinoitu kaali, porkkana, herneenversot, salottisipuli, tofu ja paahtunut punajuuri. Hienonna päälle kevätsipulia ja tuoretta chiliä, halutessasi vielä korianteria.
Kaada marinadi kulhoon ja ripottele päälle hampunsiemeniä. Nauti!

Teksti ja kuvat: Sanna Hiltunen

Vegaaniruokaan erikoistunut kokki, jolla on usean vuoden kokemus vegaaniruuasta ja intohimo eksoottisiin makumaailmoihin. Hylkäsi hektiset keittiöt hetkeksi, ja on löytänyt onnen intialaisen ashramin suitsukkeentuoksuisesta maailmasta, joogasta ja mantralauluista. Asuu Helsingissä meren rannalla, opiskelee Snellman-korkeakoulussa ja haaveilee biodynaamisesta ekokylästä, joogaopettajan papereista ja omista kanoista.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Palaa Alkuun