Inspiraatiota maailmaa tutkivilta naisilta naisille – tiedostavamman ja kauniimman maailman puolesta!

Perspektiivi valokuvauksessa

Kameralaukku: Isoja neniä ja litistyneitä maisemia

”Tuosta nenästä puhutaan vielä kotona”, lausahti lapsonen vanhemmalleen junamatkalla, tovin ihmeteltyään vastapäätä istuvan herraihmisen nenän kunnioitettavaa kokoa. Klassikko.

Klassisia ovat myös ne tapaukset, jossa kuvakennolle piirtynyt kuva, esimerkiksi erityisestä maisemasta, rakennuksesta, henkilöstä tai eläimestä, onkin jotain muuta kuin silmä tai ajatus kuvaushetkellä näki. Läheltä kuvatun koiran kuono tai kauniin naisen nenä näyttäytyy suhteettoman suurena tai maiseman etäisyydet ovat kuvassa ikään kuin lässähtäneet, tulleet toisiaan todellisuutta paljon lähemmäksi.

Puhutaan valokuvan perspektiivistä

Perspektiivi on tärkeä asia valokuvauksen perusteissa, mikä on hyvä ymmärtää, ja mitä on myös hyvä opetella käyttämään. Oivaltavasti käytettynä siitä saa vaikuttavan työkalun kuvailmaisuunsa, ja siten sen tulisi kuulua jokaisen matkustavan ja kuvaavan naisen arsenaaliin. Tarinankerronnan perusteisiin valokuvauksessa voit sen sijaan tutustua täällä.

Perspektiivin käsitettä käytettäessä saatetaan tarkoittaa kuvakulmaa, mutta useammin kuitenkin kuvassa näkyvien kohteiden mittasuhteiden ja aseman muutoksia, jotka ovat tulosta polttovälin ja kuvausetäisyyden yhteispelistä.

Kuvakulma

Aloitetaan kuvakulmasta. Kuvattaessa henkilöitä kuvakulmaa muuttamalla voi vaikuttaa kuvan tunnelmaan ja kuvattavan ominaispiirteisiin. Alhaalta päin kuvattaessa henkilö näyttäytyy kuvassa voimakkaana, jopa mahtipohtisena. Yläkulma taas usein pehmentää vaikutelmaa, ja sitä onkin usein käytetty esimerkiksi naisten ja lasten potreteissa.

Kuvattaessa henkilöitä kuvakulmaa muuttamalla voi vaikuttaa kuvan tunnelmaan ja kuvattavan ominaispiirteisiin.

Kuvakulmalla on merkitysta myös kaupunkimaisemia ja rakennuksia kuvattaessa. Mikäli haluat pitää rakennuksen sivuseinät suorassa, huolehdi, että myös kamerasi on kuvaushetkellä rakennukseen nähden suorassa. Jos kallistat kameraa ylöspäin, yrityksenäsi tallentaa koko pytinki kuvaan, käykin niin, että rakennuksen sivuseinät lähtevät kuvassa kallistumaan kohti toisiaan. Näin tuppaa käymään linssin polttovälistä huolimatta, vaikka ominaisuus joskus saatetaan liittää laajakulmaobjektiiveihin.

Bababji
Intialaisen gurun, Babajin, henkilökuvassa on nähtävissä se, kuinka lyhyt polttoväli (24 mm) lisää kuvan syvyyttä. Todellisuudessa Babaji oli hyvin lähellä taustallä näkyvää kivetystä ja kasvillisuutta. Koska kuva on otettu riittävän kaukaa, kasvojen ja vartalon mittasuhteet eivät ole havaittavasti muuttuneet.

Polttoväli ja etäisyys

Ihan ensimmäisenä muutama sana polttovälin määritelmästä on varmasti paikallaan. Polttoväli mitataan millimetreissä, ja lyhyesti sanottuna se antaa tiedon siitä, kuinka paljon kameran objektiivi suurentaa kuvaa, ja kuinka laaja sen kuvakulma on. Yhtä kohdetta kuvattaessa on helppo huomata, kuinka pidempi polttoväli suurentaa kuvattavaa kohdetta ja lyhyt polttoväli taas laajentaa kuvakulmaa, jolloin kuvaan mahtuu leveyssuunnassa enemmän kuvattavasta kohteesta.

Kuinka polttoväli taas liityy perspektiiviin? Helppona polttovälin muistisääntönä voi pitää sitä, että laajakulma lisää kuvan syvyysvaikutelmaa, kun tele taas litistää kuvamaisemaa. Lyhyellä polttovälillä kuvattaessa kuvan kohteiden kokoero kasvaa ja ne etääntyvät kuvassa enemmän toisistaan kuin todellisuudessa. Pitkällä polttovälillä vaikutelma on päinvastainen – kohteiden kokojen ero ja etäisyys näyttäyvät valokuvassa kuvaustilannetta pienempinä.

Myös kuvausetäisyydellä on vaikutusta asiaan. Jos esimerkiksi kuvaat lyhyellä polttovälillä henkilöä, vaikkapa 24 millimetrin (tai alle) polttoväliä käyttämällä, saat todennäköisesti aikaan kuvan, jossa aiemmin mainituista syistä johtuen tietty kasvojen piirre on hallitsevassa ja erinomaisen korostuneessa asemassa. Kuten se kuuluisa nenä. Tällöin etäisyyttä kuvattavaan kannattaa kasvattaa, ja vaikutelma lievenee, ellei “vääristymää” ole tarkoitus käyttää tehokeinona halutunlaisen illuusion aikaansaamiseksi.

Henkilökuvassa Dai
Dai on vietnamilainen katumyyjä, ja hänen henkilökuvassaan näkyy hyvin se, kuinka melko läheltä otettu potretti ei vääristä kasvojen mittasuhteita kuvassa, kun valokuva on otettu pitkällä polttovälillä. Tässä kuvassa polttoväli oli 70 mm, mikä on varsin mainio juuri henkilökuvaukseen.

Harjoitus

Valitse kuvattava kohde. Se voi olla mikä vain, vaikkapa erilaisten lasien asetelma pöydällä, ystäväsi kasvot tai polkupyörä. Jos sinulla on käytössäsi 24:n ja 70:n millimetrin polttovälit, sommittele kuva siten, että kuvattava kohde täyttää etsimessä näyttäytyvän näkymän. Karsi kaikki muu pois. Kuvaa ensin tuo näkymä 24 mm:n polttovälillä ja sen jälkeen käyttämällä 70 mm:n polttoväliä. Jälkimmäisessä sinun tulee siirtyä kuvattavasta kohteesta etäämmäs säilyttääksesi etsimessä saman näkymän, kuin pienemmällä polttovälillä kuvatessasi. Vaikka kuvan sommitelma on täsmälleen sama, huomaat varmasti eroja kuvan perspektiivissä.

Neljä niksiä kuvaajalle

  1. Jos haluat korostaa henkilön  jotakin piirrettä, kuten leukaa, tuo kamera lähemmäksi kyseistä kohtaa ja samalle korkeudelle.
  2. Jos taas haluat häivyttää vahvaa leukaa, nosta kameran korkeutta otsan korkeudelle, jolloin leuka pienenee ja otsan koko kasvaa
  3. Jos käytössäsi on järjestelmäkamera, ja haluat kasvattaa tai liioitella kuvassa esiintyvien kohteiden eroja, käytä lyhyttä polttoväliä ja kuvaa läheltä.
  4. Jos haluat pienentää kuvan kohteiden välisiä etäisyyksiä ja kokoeroja, käytä pitkää polttoväliä.

 

 

Perspektiiviä elämään ja aikaan antaa Himalajan lumihuippujen kohtaamien. Featured-kuvassa Heidi Himalajalla, pohjoisessa Intiassa.

Kameralaukku-palsta käsittelee kuukausittain valokuvauksen kiehtovaa maailmaa.

Tags:

Maailmalla viime vuodet viettänyt tutkijataustainen valokuvaaja, jonka työn intohimoina ovat sosiaalisten oikeuksien puolesta puhuminen sekä tunnelmien ja tarinoiden välittäminen. Rakastaa puhdasta ilmaa, aamun ensimmäistä mustaa kahvia, suurten vesien rantoja ja ihmisten hymyjä.

Palaa Alkuun