Lento myöhässä? Kuuluuko saada korvausta? Tiesitkö, että olet oikeutettu rahalliseen korvaukseen, kun lentosi on myöhässä? Näin haet korvausta myöhästyneen lennon takia.
Lentosi saapuessa määränpäähän vähintään kolme tuntia alkuperäistä aikataulua myöhemmin, olet oikeutettu jopa 600 euron korvaukseen. Lähtökohtaisesti voisi sanoa, että mitä kauemmas olet menossa ja mitä enemmän myöhästyt, sitä enemmän saat korvausta. Jopa joutuessasi odottelemaan lentokentällä kaksi tuntia tai enemmän, olet oikeutettu saamaan syötävää ja juotavaa, usein ruokakupongin muodossa.
Korvauksia ei saa kaikissa tilanteissa ja on hyvä tiedostaa seuraavat seikat, kun lähdet hakemaan korvausta. Korvausta voi hakea, jos lennon myöhästyminen on tapahtunut viimeisen kolmen vuoden sisällä ja check-in on tehty ajallaan. Myöhästymisen syyn tulee olla lentoyhtiön vika, usein sääolosuohteet vierittävät syyn pois lentoyhtiöltä. Lentosi on pitänyt lähteä EU:n alueelta tai se on laskeutunut EU-maan lentokentälle, jolloin kyseessä tulee olla myös eurooppalainen lentoyhtiö.
Matkustajalla on oikeus korvaukseen yli kolmen tunnin myöhästymisen jälkeen, jolloin tilanteen katsotaan vastaavan lennon peruuntumisesta aiheutuvaa haittaa oikeustieteellisistä näkökulmista, vaikka asiasta ei ole erillistä lakia.
Kiinnitä huomiota näihin asioihin, jos lentosi on yli kolme tuntia myöhässä – saatat saada korvausta
- Säilytä kaikki matkustusasiakirjat ja kuitit.
- Pyydä lentoyhtiöltä kirjallinen myöhästymistodistus, josta ilmenee myöhästymisen syy. Tämä tehdään yleensä lentokentällä lentoyhtiön pisteellä.
- Ota kuvia esimerkiksi lentokentän lentoaikatauluista todisteeksi lennon myöhästymisestä.
- Älä allekirjoita tai hyväksy uusia lentotarjouksia yhtiöltä, sillä näiden takia voit jopa menettää oikeutesi vakiokorvaukseen.
- Kirjaa saapumisaikasi määränpäähän ja kaikki muukin oleellinen tieto. Mitä yksityskohtaisempaa, sitä varmemmin saat korvauksen.
- Pyydä lentoyhtiötä kustantamaan ruokailusi ja säilytä kuitit.
- Jos lennon myöhästyminen on yli viisi tuntia, voit odottaa vaihtoehtoista lentoa tai perua koko lennon.
- Jos lento on todella merkittävästi myöhässä, voit aina pyytää lentoyhtiötä maksamaan hotellihuoneen yöksi. Joskus lentoyhtiöt ehdottavat tätä itse, esimerkiksi Qatar on malliesimerkki tästä. Muista säilyttää kaikki kuitit, jos joudut maksamaan jotain itse.
- Säilytä myös muut kuitit, jos lennon myöhästyminen aiheuttaa sinulle muita ylimääräisiä ja pakollisia kuluja.
Joskus lentoyhtiöt pyrkivät kaikin keinoin kiertämään korvauksen vedoten esimerkiksi puutteellisiin tietoihin. Jos olet toiminut ohjeiden mukaan, olet oikeutettu korvaukseen. Jos kuitenkin koet, että et jaksa itse taistella tai hoitaa asiaa, on olemassa *palveluita, jotka tekevät kaiken puolestasi. Jos korvausta ei tule, et maksa välikädelle mitään, jos taas tulee, maksat provision. Tutustu Lentoapuun *täällä!
Esimerkki: Qatarin lento oli teknisen vian takia neljä tuntia myöhässä ja samalle lentolipulle kirjattu jatkolento menetettiin. Yhtiö organisoi kaikki uusille lennoille ja odotusajalle varattiin yhteistyöhotelli, jonne oli kuljetukset. Hotellilla sai ruokakupongin. Jälkikäteen korvausta haettaessa yhtiö ei halunnut maksaa. Lentoapu auttoi tilanteessa ja lopulta 600€ korvaus saatiin, josta apuri otti oman palkkionsa, silti korvausta tuli 425€.
× LUKUVINKIT AIHEESTA ×