Liikkeen valokuvaaminen.

Sopivasti sumea: Miten valokuvata liikettä?

Ihmiselämän, luonnon ja koko todellisuuden olennaisimpia piirteitä ovat jatkuva muutos ja liike – kenties ainoat asiat, jotka ovat väistämättä totta ja muuttumattomia. Räystäässä sojottava jääpuikko luovuttaa itsestään kevätauringossa kimmeltävän pisaran, joka tipahdettuaan liikkuu läpi tilan muuttaakseen olomuotoaan kohdatessaan maanpinnan. Jokainen elämäntapahtuma muokkaa yksilöä ja hänen ymmärtämäänsä todellisuutta tiettyyn suuntaan, ja matka ajassa tallentaa muutoksen ihon uurteisiin. Minne tahansa katsot, todistat samaa.

Valokuva muutoksen ja liikkeen dokumentoinnissa

Valokuva on herkkä, syvällinen ja moniulotteinen työväline liikkeen ja muutoksen tutkimiseen ja visuaaliseen muotoiluun. Se kykenee yhdistämään taiteen ja realiteetin ylivertaisella tavalla.

Joskus taas liikkeen kuvaamisessa on filosofia yhtä kaukana kaukana kuin ne maat, joissa pippuri kasvaa (kuriositeettina mainittakoon, että vaikka pippurin alkuperästä on kiistelty vuosituhansia, Yleltä onkimani tiedon mukaan ”ehta pippuri kasvaa tropiikissa”), ja tarkoituksena on yksinkertaisesti kuvata liike liikkeenä.

Hanki *muistikortti

350A0396
Veden liike näkyy kuvassa pitkän valotusajan ansiosta. Kuvassa Kuang Sin vesiputous Laosin Luang Prabangissa.

Blurrataan liike

Keinoja muutoksen ja liikkeen tutkimiseen on valokuvauksen maailmassa löydettävissä lähes rajattomasti, olipa kysymys sitten metaforisesta tai faktuaalisesta lähestymistavasta aiheeseen. Yksinkertaisimpia esimerkkejä näistä lienevät liikkeen pysäyttäminen hetkellä, jolloin se on saavuttanut huippunsa nopeaa valotusaikaa käyttämällä sekä liikkeen havainnollistaminen käyttämällä pitkää valotusaikaa. Tällä kertaa paneudutaan ainoastaan jälkimmäiseen vaihtoehtoon, jossa kaikki, mikä kuvatessa liikkuu, näyttäytyy kuvassa blurrimaisena, sumeana liikkeenä.

Liikkeen kuvaamista ei kuitenkaan pidä sekoittaa epäterävävään kuvaan, mikä voi olla tulosta kameran heilahtamisesta tai epäonnistuneesta tarkennuksesta.

Kuinka liikettä havainnollistava kuva sitten käytännössä tehdään? Matematiikka on melkoisen yksinkertainen. Kameran suljin on auki riittävän kauan kuvauskohteen liikkumiseksi. Kaikki mitä linssin edessä tapahtuu suljinaikana, tallentuu kuvaan. Mitä nopeampi liike kuvauskohteella on, sitä enemmän liikettä kamera ehtii tallentaa, mikäli suljinaika pysyy vakiona.

Kun kuvassa on elementtejä sopivasti sumeana, kontrolloidusti ja hallitusti, luo se kuvaan ajatuksen liikkeestä ja omanlaisensa, kenties viipyvän ja unenomaisen tunnelman.

On hyvä kuitenkin muistaa, että ihmiskäsi ja -vartalo eivät kykene pysyttelemään liikkumattomana kuin todella lyhyen ajan. Ja kamera heilahtaa. Tuloksena tästä on usein, ei ainoastaan blurriefekti liikkeen kuvaajana, vaan myös tärähtänyt ja epätarkka kuva läpi ruudun. Jalusta on siksi näissä askareissa kuvaajan hyvä kaveri.

Toisinaan, esimerkiksi matkalla ollessa saattaa kuitenkin olla vaikea kantaa jalustaa joka paikassa tai viritellä sitä ihmisvilinässä. Tällöin on todella tärkeää saada kamera hyvin paikoilleen esimerkiksi seinän tai oman vartalon tukea hyväksikäyttämällä sekä pidättää hengitystä kuvanoton ajaksi. Myös yksijalkaisen monopodin käyttäminen saattaa ratkaista ongelman.

Kun kuvassa on elementtejä sopivasti sumeana, kontrolloidusti ja hallitusti, luo se kuvaan ajatuksen liikkeestä ja omanlaisensa, kenties viipyvän ja unenomaisen tunnelman.

350A9637

Neljä niksiä liikkeen valokuvaamiseen:

  1. Jos kaikki kuvassasi on epäterävää, syy löytyy todennäköisimmin kameran heilahtamisesta.
  2. Jos kuvasi kohde on epäterävä, mutta esimerkiksi tausta säilyy terävänä, tarkennus kuvan kohteeseen on epäonnistunut.
  3. Jos kamerassasi on syvyysterävyys-asetus (päätät itse F-arvon eli aukon koon), kokeile kuvata liikkuvaa kohdetta kevyessä hämärässä käyttämällä kyseistä asetusta ja jalustaa. Tällöin kamera hoitaa suljinajan, ja tuloksena voit odottaa liikkeen blurrimaista tallentumista kuvaasi.
  4. Varioi aukon kokoa (mitä pienempi F-arvo, sitä suurempi aukko!) ja tarkastele sen vaikutusta suljinaikaan ja liikkeen tallentumiseen kuvassa. Mitä suurempi aukko sinulla on käytössäsi, sitä vähemmän suljinaikaa tarvitset riittävän valotuksen saamiseksi.

Vinkit jakoi valokuvaaja Heidi Tirri.

Kerro kaverille!

Scroll to Top