Punaisella pakettiautolla Eurooppaan? Suvi ja Antti toteuttivat yhteisen haaveensa ja ostivat punaisen pakettiauton. Reissupaku on päässyt jo Eurooppaan asti sekä seikkaillut myös Suomessa. Mitä maksoi autoreissu Eurooppaan, ja mikä pakureissaamisessa teki suurimman vaikutuksen?
Olen matkannut läpi Euroopan pakettiautolla ensimmäisen kerran jo vuonna 1992. Silloin kuljimme Ruotsin kautta Romanian ja sodassa olevan Jugoslavian läpi Kreikkaan ja sieltä Italian kautta takaisin. Pakun takaosassa oli patja nukkumista varten eikä mitään ihmeempiä rakennelmia. Toisen kerran reissasimme koko viiden hengen perheen kesken pakulla Italiaan, kun olin vasta 14. Jokin näissä matkoissa teki vaikutuksen jo silloin, ja ajatus omasta pakettiautosta jäi elämään.
Muutama vuosi sitten heitin hieman varovaisesti vasta tapaamalleni poikaystävälle, että pitäisikö ostaa reissupaku. Ajatusta ei suinkaan tyrmätty, vaan se jäi vuodeksi muhimaan. Tasan vuosi sitten aloimme suunnitella ensimmäistä yhteistä kesälomaa. Päätimme lähteä viettämään lomaa autolla Eurooppaan, ja ajattelimme siinä suunnitelmien sivussa katsella, jos osuisi pakettiautokin kohdalle. Päivälleen kaksi viikkoa ennen reissuun lähtöä lähdimme katsomaan potentiaalista pakua, ja siinä se oli – meidän reissupakumme. Tunne oli sama kuin täydellisen asunnon löytyessä – tuli kotoisa fiilis ja selvä tunne, että tässä tämä nyt on.
Tunne oli sama kuin täydellisen asunnon löytyessä – tuli kotoisa fiilis ja selvä tunne, että tässä tämä nyt on.
Kahden viikon aikana laitoimme pakuun verhot, maton, muutamia kiinnitystankoja sekä futon-sohvasängyn. Matkatavarat menivät näppärästi sängyn alle ja ruokaa varten saimme lainaan coolerin. Ostimme auton huolto-ohjeen, vaihdoimme öljyt ja tarkastimme, että kaikki on suunnilleen kunnossa. Ja sitten suunta Eurooppaan!
Lukuvinkki: Haluaisitko muuttaa pakettiautoon?
Pakettiautolla Eurooppaan
Ajoimme Baltian, Puolan, Slovakian ja Unkarin kautta Bosnia-Hertsegovinaan asti ja sieltä takaisin pohjoiseen Kroatian, Slovenian, Itävallan, Tsekkien ja Saksan kautta. Asuimme lähes koko kuukauden muutamaa yötä lukuunottamatta pakussamme. Kotimme oli milloin missäkin meren rannalla, vuorten juurella, pelloilla ja muissa mitä upeimmissa paikoissa. Parasta oli se, ettei mihinkään tarvinnut jäädä, jos ei huvittanut, vaan aina pystyi jatkamaan matkaa tai olla jatkamatta.
Meidän koko reissu maksoi kahdelta hengeltä aivan kaikki kulut huomioiden 2462 euroa. Rahaa olisi säästynyt reippaasti jos olisi nukkunut enemmän epävirallisesti muualla kuin leirintäalueilla ja miettinyt paremmin ruokaostoksia.
Kuukauden aikana nukuimme 18 eri leirintäalueella, muutaman kerran majoituimme AirBnb:n kautta (esimerkiksi jurtassa Unkarissa) ja loput yöt menivät siellä täällä teiden lähistöillä. Kahta ravintolailtaa lukuun ottamatta teimme kaikki ruoat itse. Kävimme paljon paikallisissa ruokakaupoissa ja ostimme aina paikallisia herkkuja sekä viinejä.
Laivamatkoihin Helsinki-Tallinna, Kroatian lauttoihin sekä tiemaksuihin meni muutamia satasia ja varsinkin vinjeteistä piti olla reissussa tarkkana, että sellainen oli jos sitä vaadittiin. Meidän koko reissu maksoi kahdelta hengeltä aivan kaikki kulut huomioiden 2462 euroa. Rahaa olisi säästynyt reippaasti jos olisi nukkunut enemmän epävirallisesti muualla kuin leirintäalueilla ja miettinyt paremmin ruokaostoksia. Olimme kuitenkin lomalla ja sen mukaan myös menimme.
Euroopasta sittemmin palattuamme emme suinkaan hylänneet toista kotiamme, vaan jatkoimme reissuja Suomessa harva se viikonloppu. Alun perin ajattelimme jättää reissupakun talviunille, mutta emme malttaneet viettää talvea erossa siitä, ja lähdimmekin joulun alla muutamaksi viikoksi kohti kaamosta. Meille reissupakusta on tullut toinen koti, jolla voimme matkata milloin vain ja minne vain. Se on koti, johon karkaamme, kun kaipaamme vapautta.
Pakettiautolla Eurooppaan – viisi upeinta paikkaa
1. Puolan Tatravuoret
Puolassa ihan Slovakian rajalla sijaitsee todella hieno vuoristo nimeltään Tatravuoristo. Vaellusreittejä löytyy muutaman tunnin pätkistä useiden viikkojen pituisille reiteille ja monen tasoiselle kulkijalle. Luonto on upeaa ja todella tiukasti varjeltua, yöpyminen teltoissa on sakon uhalla kiellettyä ja majoitukset vuorilla tapahtuvat vuoristomökeissä.
2. Kroatian Plitvice
Vesiputousten paratiisi Pohjoisessa Kroatiassa ei suinkaan syyttä ole listattuna Unescon maailmanperintökohteeksi. Plitvicessä on turkoosia vettä ja vesiputouksia kyllästymiseen asti. Puiston kiertelyyn kannattaa varata ainakin puoli päivää ja mennä paikalle heti aamusta, jos haluaa välttää suurimmat turistirysät.
3. Mostar Bosnia ja Hertsegovinassa
Ihana ja vanha kaupunki, jossa historia näkyy vahvasti. Tunnelma on todella mukava, ihmiset koko reissumme ystävällisimpiä ja hintataso on halpa. Päivässä ehtii tutustua kaupunkiin, mutta itse vietimme täällä lopulta kaksi yötä.
4. Triglavin Kansallispuisto Sloveniassa
Sloveniassa sijaitseva Triglav on erityisen suosittu aktiivilomailijoiden keskuudessa ja alueella voi tehdä melkein mitä tahansa vuorikiipeilystä koskimelontaan. Bohinj-järvellä on parhaat puitteet rentoon oleiluun, ja Soca-joelle kannattaa suunnata, jos kaipaa aktiivisempaa puuhastelua. Alue on suhteellisen laaja, joten tutkittavaa riittäisi varmasti viikoiksi.
Lukuvinkki: Mitkä ovat pakettiautossa asuvan tärkeimmät tarvikkeet?
5. Bohemian Switzerland / Saxon Switzerland Saksan ja Tsekin rajalla
Saksan ja Tsekin rajalta löytyvä kansallispuisto on täynnä vaellusreittejä lyhyistä pätkistä useamman päivän osuuksiin. Maasto on erikoista ja täältä löytyy esimerkiksi Euroopan suurin kivikaari, Pravcicka Brana. Bastein silta kannattaa myös käydä katsomassa, mielellään auringon noustessa.
Teksti ja kuvat: Suvi Höydén
Suvi on valokuvaaja joka pyrkii kuvilla inspiroimaan ja innostamaan ihmisiä omien haaveiden toteuttamiseen. Koti löytyy meren rannalta kantakaupungista, mutta sydän vie säännölisesti vuorille sekä metsään reissupakun tai teltan kanssa. Roadtrippien, kahvin, pizzan ja nuotioiden ikuinen fiilistelijä. Suvin oma blogi: www.suvihoyden.com