fbpx

Vinkkejä ruskavaellukselle – vältä nämä vaellusmokat

/

Oletko lähdössä ruskavaellukselle? Tässä muutama moka, jonka olen joko tehnyt itse tai nähnyt jonkun muun tekevän. Näitä välttämällä saat varmasti enemmän irti retkestäsi ja voit keskittyä olennaiseen eli vaelluksesta ja luonnosta nauttimiseen!

Vältä nämä mokat vaelluksella

Liikaa vaatetta. Et tarvitse joka päivälle eriväristä fleeceä ja vaihtopaitaa. Yksi vaatekerta vaeltamiseen ja toinen nukkumiseen riittää, sukkiakaan ei tarvitse joka päivä vaihtaa. Kerroksia lisätään sitten lämpötilan mukaan ja tunturissa saa haista hielle. Puuvilla on pahin mahdollinen materiaali, sillä se kastuu helposti, eikä kuivu ikinä. Jätä siis puuvillaiset vaatteet ja painavat college-hupparit kotiin, suosi merinovillaa tai teknisiä urheilumateriaaleja.

Liian pienet kengät. Kaikkein varmin tapa saada rakkoja jalkoihin on lähteä vaellukselle liian pienissä kengissä. Jalka turpoaa päivän mittaan, joten valitse mieluummin kokoa isompi kuin pienempi kenkä ja kävele niillä myös ennen vaellusta! Testaa samalla sukat, joita aiot vaelluksella käyttää. Leirikengät eivät ole pakolliset, mutta esimerkiksi crocsit tai vastaavat ovat tähän loistavat, koska niihin mahtuu villasukka ja ne soveltuvat hyvin myös jokien ylityksiin.

Koko keittiö mukana. Kevennä kantamustasi jättämällä kaikki turhat kipot ja kupit kotiin. Jos kokkaat vain itsellesi, syö suoraan kattilasta, näin et tarvitse edes lautasta. Kahdelle kokatessa tarvitsette siis vain yhden lautasen.

Vain yksi sytkäri. Tulentekovälineitä kannattaa aina olla useampi. Sytkäri saattaa hajota ja tulitikut kastua.

Liian pitkät päivämatkat. Reittiä suunnitellessa muista ottaa huomioon kaikkien kunto ja jaksaminen. Vaikka kotona jaksaisi ilman reppua kävellä pitkiäkin matkoja, vaelluksella vauhtiin ja jaksamiseen vaikuttaa muun muassa maasto, korkeuserot, rinkan paino, sää ja energiansaanti. Mieluummin liian lyhyet kuin liian pitkät päivämatkat. Voit myös tehdä suunnitelma B:n, jos jalka nouseekin odotettua kevyemmin voitte vaikka yhdistellä päivämatkoja pitemmiksi. Eli jos matkassa on useampi vaeltaja joilla on eri kuntotaso, suunnitelkaa reitti huonokuntoisimman jaksamisen mukaan. Etenkin ensimmäisenä päivänä kannattaa aloittaa lyhyemmällä matkalla, silloin rinkka on painavimmillaan.

Ei telttaa. Ruska-aikana vaeltamassa on paljon porukkaa. Silloin ei voi luottaa siihen, että pääsee aina yöpymään autiotuvassa tai laavussa. Kanna siis telttaa tai muuta majoitetta mukana sen varalta, että tuvat ovat täynnä. Näin sinulla on myös hätämajoite, jos et jostain syystä jonain päivänä pääse määränpäähäsi.

Ei karttaa eikä suunnistustaitoja. Jos et ole menossa sinulle ennestään tuttuun paikkaan, älä lähde ilman paperikarttaa ja kompassia. Avotunturissa polun voi helposti kadottaa, etenkin huonossa säässä, ja suunnistus kartan avulla on vaeltajan tärkeimpiä taitoja. Kännyköihin saa nykyään kaikenlaisia karttasovelluksia, mutta elektroniikkaan ei voi sokeasti luottaa. Jos käytät karttoja puhelimella, muista ladata ne puhelimen muistiin jotta voit käyttää niitä myös kännykkäkuuluvuuden ulkopuolella.

Liian vähän ruokaa. Vaeltaessa tarvitset paljon enemmän energiaa kuin kotioloissa. Ruoka-annosten on hyvä olla isompia kuin kotona ja sisältää runsaasti energiaa. Lisäksi kannattaa ottaa mukaan paljon välipaloja, ja napostella niitä parin tunnin välein ENNEN kuin sinulla on nälkä. Näin energiatasosi ei laske päivän aikana ja jaksat paremmin! Kukaan ei halua kuunnella nälkäkiukkuista vaeltajakaveria.

Liian uudet varusteet. Jos olet hankkinut uusia varusteita vaellustasi varten, muista testata niitä ennen reissua. Ei niin, että varusteet puretaan pakkauksistaan parkkipaikalla polun alkupäässä ja sitten ihmetellään että mitenkäs nämä toimii. Testaa, käytä, säädä, ihmettele, niin säästyt ylimääräisiltä murheilta itse vaelluksella. Näin myös varmistat, että kyseinen varuste on ehjä, toimintakunnossa ja sinulle sopiva. Tämä sama pätee myös vaatteisiin! Kotona kivalta tuntuvat alushousut saattavatkin alkaa hiertää vaelluksella, kun hikoilet rinkka selässä koko päivän.

Vanhat varusteet. Muista tarkistaa myös vanhojen varusteiden kunto. Teltta on hyvä leväyttää paketista ja varmistaa, että se on ehjä ja kaikki osat ovat tallella. Huolla vaelluskengät, tarkista nauhat ja pohjat, käsittele kuorivaatteet tarvittaessa ja paikkaa reiät. Kiristä vaellussauvojen ruuvit ja tarkista keittimen toimivuus sekä otsalampun patterit.

Hiertymien hoitamatta jättäminen. Jos alat tuntea kengän tai jonkun muun paikan hiertävän, tee asialle jotain heti! Näin voit ehkäistä pahempien hiertymien syntymisen ja matka voi jatkua.

Älä unohda juoda. Muista kantaa tarpeeksi vettä mukana. Kylmälläkin ilmalla pitää muistaa riittävä nesteytys. Ole kartalla siitä, mistä saat taas lisää vettä ja jos et ole varma sen juomakelpoisuudesta, puhdista suodattamalla, keittämällä tai käyttämällä puhdistustabletteja. Jos hikoilet paljon, on hyvä idea kantaa mukana elektrolyyttijauhetta tai vastaavaa, josta saat hien mukana menettämäsi tärkeät mineraalit.

Älä tingi nukkumismukavuudesta! Lepo ja riittävä uni on tärkeää palautumisen kannalta, joten älä tee kompromisseja nukkumiseen tarvittavissa varusteissa. Makuupussin on oltava tarpeeksi lämmin ja makuualustan sellainen, että tiedät pystyväsi nukkumaan sillä. Niska ja hartiat saattavat olla jumissa rinkan kantamisen jäljiltä, älä pahenna tilannetta käyttämällä huonoa tyynyä. Puhallettavat retkityynyt ovat oikein hyviä eivätkä paina paljon mitään.

Jurottaminen. Puhu kaverin kanssa! Oli se sitten hiertävä kenkä, kaverin liian kova vauhti, kaverin liian hidas vauhti, tai joku muu murhe. Mieltä painavat asiat on hyvä sanoa ääneen ennen kuin ne kasvavat liian isoiksi ja tapahtuu räjähdys.

Roskaaminen. Mehän tietysti kannamme kaikki roskat pois luonnosta, joten kannattaa minimoida ne jo kotona. Pura ruoista turhat pakkaukset ja muista ottaa mukaan roskapussi. Vessapapereita EI jätetä luontoon, ellet saa kaivettua niitä maan alle piiloon.

Rikkinäiset varusteet. Mieti, mikä kaikki voi reissussa hajota ja varaudu korjaamaan varusteita. Kanna mukana pientä korjaus-settiä josta löytyy kaikki tarvittava esimerkiksi kuorivaatteiden paikkaamiseen tai katkenneen telttakaaren korjaamiseen.

Älä jumita. Pidä iltaisin pieni kehonhuoltohetki. Venyttele, hiero jalkoja tarvittaessa, kehosi kiittää ja jaksaa taas paremmin seuraavana päivänä!

Jokainen vaeltaa tyylillään ja niin kauan kuin otetaan muut ihmiset ja luonto huomioon, ei tyylillä ole väliä. Muistetaanhan käyttäytyä luonnossa sääntöjen mukaan, jättäen jälkeemme vain jalanjälkiä!

Ihanaa syksyä kaikille Seikkailijattarille!

Matkanjohtaja, lentoemäntä, tarjoilija, vastaanottovirkailija, eräopas. Tämä seikkailijatar muuntautuu milloin mihinkin rooliin työllistyäkseen omien seikkailujensa välillä. Suvin suurin intohimo on superpitkät vaellukset, joilla hän nauttii erityisesti elämän yksinkertaisuudesta ja kiireettömästä luonnon tutkimisesta. Lempipaikoikseen hän mainitsee muun muassa Nepalin pienet vuoristokylät ja Washingtonin osavaltion erämaat. Suvi pitää vaelluksistaan Sopivasti Hukassa-blogia.

Vastaa

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

vaellus kevo
Edellinen seikkailu

Kevon luonnonpuisto ja vinkit vaeltamiseen

Latest from Aktiivilomailu

Ilmiö nimeltä thru-hike

Enää edes luontoretkeily ei ole vain luontoretkeilyä, vaan harrastuksen suosion myötä myös vaelluskulttuuri on saanut omat